fredag 17. september 2010

Velkommen til Tre mynter!

Tidligere i år ble jeg tildelt stipend av Norsk Quilteforbund. Prosjektet har følgende mål:

- å utforske den skapende prosessen
- å sette fokus på applikasjon
- å gi videre kunnskap om å skape egne bilder

Jeg vil ta utgangspunkt i tarotstokken. Det er flere grunner til det. For det første fordi jeg kjenner den godt og arbeider med den til daglig, for det andre fordi tarot er enormt inspirerende, og for det tredje fordi det fins en hel skog av gode tarotbilder fra før. Du kan sammenligne det med illustrerte eventyr. Hvor mange versjoner har du vel ikke sett i ditt liv av Rødhette, Askepott og Snødronningen? Bildene dukker opp med en gang du tenker på disse eventyrene, og de ligger der som en fasit. Så hvordan finne dine egne?

Jeg vet at jeg kommer til å møte mange begrensende tanker underveis i dette prosjektet. Jeg er ingen stor kunstner med masse selvtillit, og jeg er ikke flink til å tegne. Nettopp her ligger utfordringen. Det er som i livet forøvrig. For vi skaper jo livene våre, hver eneste dag! Hva gjør lav selvtillit med oss? Lar vi inspirasjonen vike av frykt for å feile og innfinner oss med "fasiter" som allerede er skapt om hvordan et liv bør leves? Finner vi fram til våre egne livsbilder, og greier vi gjøre realitet av dem?

Å leve er som å skape, og å skape er som å leve. Det er to sider av samme sak. I dette prosjektet vil jeg utforske begge, og du er herved inivtert til å være med! Bloggen vil bli oppdatert sånn omtrent en gang i uka med glimt fra mitt verksted. Følg gjerne med fra avstand, eller ta del med tanker og innspill. Det blir jeg glad for!

Som min kjære pappa bruker å si: Velkommen med ære. Med dette klipper jeg snora og skyter åpningssalutten for prosjekt Tre mynter 2010!

1 kommentar: