tirsdag 12. oktober 2010

Keiserinnen 3: Fantasireise

Jeg har ett stort tips til alle som har lyst til å finne bildene de har inni seg, og det er fantasireise.

Bildene du har inni deg?

Vi er omgitt av andres bilder. Mange av dem er fantastiske, inspirerende, medrivende. Men de er ikke nødvendigivs dine av den grunn. Vi er omgitt av andres liv også. Fantastiske, kraftfulle, beundringsverdige liv. Så hvordan finne ditt eget, det som er sant for deg?

Etter å ha kikket på internett var jeg full av flotte Keiserinne-versjoner. De lå i hjernen min og påvirket meg veldig mens jeg grublet over hvordan min Keiserinne skulle være. Jeg tenkte i tråd med bildene andre har skapt før meg.

Så gjorde jeg en fantasireise. Det kan gjøres på mange måter, men poenget er å få hjernevinningene til å slappe av så døra til de ubevisste lagene av deg åpnes. Der ligger så mange slags ting, blant annet alt du fortrenger, men også "fasiten" på hvem du er ment å være. Hvis du startet som en eplekjerne, så ligger det store, voksne epletreet med blomster og frukt i ditt ubevisste som en ledesnor, selv om du forsøker å være aroniabusk fordi dette er moderne akkurat nå.

Her er damen som kom til meg da jeg reiste inn i fantasien:



Hun er veldig annerledes enn det jeg så for meg først! Jeg trodde hun skulle sitte og ha grønn kjole på seg, blant annet. Men så er hun naken og del av et stort tre! For meg. Jeg kunne ikke ha tenkt meg fram til denne dama. Men når hun først dukket fram, så føles hun veldig sann for meg. Og det er da ting blir inspirerende! Når de treffer noe sterkt og levende inni oss.

Jeg så henne for meg som en lysende, glad, åpen og veldig naturlig skikkelse som byr fram det hun har og slipper ting fri. Det skal fly fugler eller sommerfugler opp fra hendene hennes.



Hva en fantasireise er, sånn i praksis? Her er min måte:

Legge seg ned. Teppe, pute, ligge godt. Lukke øynene.
CD med rolig musikk som gjør meg glad og lett til sinns.
Slippe alle tanker, men samtidig fokusere på det jeg vil utforske, Keiserinnen for eksempel.
Se hva som hender!
Forsøke ikke å styre med tankene.
Noen ganger kommer det statiske bilder, andre ganger skjer det en hel del. Det er bare å ta i mot, og så heller tenke over det alt sammen etterpå.

Alt fra fem minutter til et kvarters tid er flott.

Anbefales! Her er skatter på vent!

4 kommentarer:

  1. Som regel kommer alle de gode ideene etter jeg har lagt meg om kvelden, derfor har jeg en notatbok på nattbordet. I den er det en god del ideer og notater som kanskje blir brukt i en quilt en gang.
    Du sa i en tidligere post at du ikke kunne tegne, det er bare tull. Din tegning av din keiserinne viser tydelig at du KAN tegne.

    SvarSlett
  2. Jeg følger deg på "reisen" som en liten blindpassasjer.
    Jeg er av og til inne i et gyllent øyeblikk, men nå er alle mine malerier på høstutstilling og kreativiteten er i hvile modus.
    Gratulere med stipendet.
    Klemmer fra her til der.

    SvarSlett
  3. Til Lappedamen:
    Det tror jeg på, det med ideer om kvelden. For meg funker det godt å holde på med et eller annet, vaske eller male hus eller sånt noe, for da er hjernen opptatt med det, men samtidig ganske rolig. Da kommer ideene.

    SvarSlett
  4. Til Berit:
    Så fantastisk koselig med hilsen fra deg! Hvordan kjennes det å ikke male? Fint? Skummelt? Stor klem til deg også!

    SvarSlett