søndag 3. oktober 2010

Keiserinnen: Inspirasjonsreise på nettet

Har gjort en inspirasjonsreise på nettet for å se forskjellige versjoner av Keiserinnen. En ting er sikkert: Det fins UHORVELIG mange! Here er et knippe.

Først Rider-Waite, versjonen man ofe refererer til som "originalen" eller utgangspunktet for sammenligninger, i hvert fall her i Norge.



Keiserinnen står tradisjonelt for feminitet, kort og godt. Kvinnelig seksualitet, varme, omsorgsevne, moderlighet, feminin skaperkraft, skjønnhet og sanselighet. Det kommer fram i versjonen ovenfor.

Jeg tolker ikke Keiserinnen helt på denne måten. For meg står Keiserinnen for naturlig, organisk utvikling og vekst, den veksten som skjer av seg selv innenfra og som har rot i sjelen. Når vi er i kontakt med sjelen vår, da skaper vi. Vi skaper og vokser slik vi er ment å vokse! Mange moderne Keiserinne-versjoner legger vekt på disse egenskapene, og framstiller Keiserinnen som moder Jord herself. Druidcraft tarot:



Denne liker jeg godt. Fruktbarhet og naturlighet, sjelskontakt (vann står for sjel og indre liv), grønt og rødt (farger jeg føler har mye med dette kortet å gjøre, rent farge-energetisk), vekst, grøde...

Her kommer noen flere varianter. Fairytale tarot:



Litt for naiv og snill for meg, jeg vil ha mer "makt" i min Keiserinne, men jeg liker det avslappede uttrykket. Keiserinnen er nettopp avslappet, hun står så støtt i seg selv (rødt) at hun kan vokse trygt i den retningen hun er født til å vokse (grønt), uten å tvile eller nøle.

Så kommer en jeg virkelig liker. Full moon dreams tarot:



Yeaahh. Min Keiserinne skal ikke være så uttalt seksuell som denne, men jeg liker uttrykket veldig godt! Intenst og tilstedeværende. Og frodig og stolt! Keiserinnen gjemmer seg ikke.


Mange paganist/feminist-stokker har gode versjoner av Keiserinnen. Som denne, hentet fra Gaia Tarot. Avslappet stilling, grøde, glede. Fint. Men for snilt for min smak.

Og så kommer en jeg liker kjempegodt!!!! Fra Blue moon tarot:



Og en som bare er vidunderlig vakker, Legacy of the divine tarot:



Skjønnhet og naturlig gratie fra ende til annen...

Og så en helt annerledes versjon. Jeg falt for ansiktsuttrykket. Dette bildet fanger noe av nåden ved å få leve og skape, utfolde livet. Jorden er hellig!



Mystic`s mask tarot.

Og en helt annerledes versjon, på en måte enkel, men likevel utrolig presis:



Pen tarot. Her er Keiserinnen som verner det gryende livet. Nydelig!!!!!

En variant fra et kunstprosjekt, Reinhard Scmids tarot-studier:

Liker bildet. Vet ikke helt hvorfor, men jeg vet at jeg liker det. Det er noe med at kvinnen er sp utrolig vel tilpass der hun sitter.

Shadowscapes tarot har en Keiserinne som aktivt sprer ut sitt skaperverk. Det har jeg sans for. Keiserinnen er ikke et passivt kort. Det handler om vekst som bunner i en total trygghet på at det du står for er bra, at det er verd å dele og vise fram. Ikke fordi det er bedre enn andres ting, men fordi det er deg, fordi det fins! Shadowscapes tarot:



Så til en versjon jeg ble tatt av på grunn av stillingen til figuren. Inntil jeg så dette kortet hadde jeg forestilt meg Keiserinnen min stående. Men nå tror jeg hun skal sitte. Jordkontakt, og det avslappede, det er ikke noe rush. Samtidig må den aktive dele-bevegelsen utover være med i versjonen min. Jeg får gruble litt på saken! Witches`tarot:



Og helt til slutt et bilde som ikke har noe med tarot å gjøre, men som jeg bare ramlet forbi:


Jeg liker at figuren sitter. Det stemmer for meg. Hun går ikke aktivt ut for å hente inn ting, hun vokser innenfra i sitt eget tempo, det har ingen hast.

Jeg kjenner veldig godt at jeg blir skremt av alle de fantastiske bildene som allerede er skapt. Jeg tenker: Hvordan skal jeg kunne matche dette???? Og så blir jeg lei meg og mismodig. Og må fortelle meg selv det hodet vet: Vitsen er ikke å skape det perfekte. Vitsen er å leve med mot!

2 kommentarer:

  1. Her var det mange flotte keiserinnekort som kan inspirere til å lage egne keiserinner. Hm, kanskje jeg skal la meg inspirere. Vel, har så mange prosjekter på gang at jeg må prøve å få noen ferdige før jeg begynner på noe nytt. Men det er fristende.... Skal følge med bloggen her, så får jeg se om jeg skal la meg friste.

    SvarSlett
  2. Hei Lappedamen!!!

    Om ikke du akkurat begynner å produsere tarotkort, så håper jeg du kan finne noen tanker, teknikker eller innspill her på bloggen som hjelper deg framover med det du skal skape. Det er en så fin ting å kunne hjelpe hverandre fram med det vi har av erfaring. I går fikk jeg hjelp selv, helt overraskende og veldig generøst, av en annen quilter. Kommer innlegg om det seinere. Skape er egentlig noe vi gjør sammen, alle, føler jeg. På en måte.

    SvarSlett