onsdag 13. oktober 2010

Å tegne mennesker

Jeg er ikke den eneste i quilteverdenen som synes det er pes eller har lav selvtillit på det å tegne.

Jeg har lært meg noen triks underveis. Kanskje de kan trikse det litt til for deg også!

1 - Ikke gi meg før det er sånn som jeg vil ha det. Jeg får det til før eller senere.

2 - Bruke hjelpemidler underveis. Årntlie kunstnere gjør det jo, med modeller mener jeg, så hvorfor ikke vi? Dette hjelper meg når jeg skal tegne mennesker:

- Bøker/bilder/tegneserier med bilder av menneskekropper. Alt fra yoga- og ballettbøker til erotika og utklipp fra mediene. Det gjelder å finne et bilde som ligner den posituren du vil ha. Stor hjelp!

- Å SE. Nøye, nøye, nøye. Skygger, linjer, avstander, forhold.

- Starte med å risse opp hvor høy figuren skal være, som en linje, og så merke inn hvor de ulike kroppsdelene kommer: Hals, midje, knær...

- Få folk til å stå modell for deg. Hvis du kjenner noen som er tålmodige nok.

- Se på din egen kropp i speil i den stillingen du er ute etter.

- Ta bilder av andre eller deg selv i posituren du vil ha, eller av bare kroppsdeler, hender og føtter for eksempel.


Sist, men ikke minst, kanskje heller mest: Tro ikke at alle andre synes det er lett. Tro ikke at det er feil å bruke hjelpemidler. Tro ikke at du må finne den rette streken på første forsøk. Tro at du kan få det til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar